Ämnesområdets syfte

"Eleverna ska ges möjlighet att i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda skönlitteratur och andra typer av texter samt film och andra medier som källa till självinsikt och förståelse av andra människors erfarenheter, livsvillkor, tankar och föreställningsvärldar. Den ska utmana eleverna till nya tankesätt och öppna för nya perspektiv." (ur ämnesplanen för SVE)

lördag 26 april 2014

Lektioner v. 18: Divergent (2011)



Nu har vi kommit till den sista romanen innan det är dags att avrunda kursen SVE 2/SVA 2. Sist ut är Veronica Roths lovordade och populära Divergent (2011). Divergent har blivit filmatiserad och har biopremiär den 30 april och nu får ni ett gyllene tillfälle att läsa ett par kapitel ur boken innan ni ser filmen. Boken finns för övrigt sedan att låna i Mediateket hos Nils.

Vi ska idag läsa ett par kapitel som vi diskuterar i morgon utifrån ett par frågeställningar (se nedan).


Målet för läsningen, diskussionen och uppgifterna är att du ska ...


... Få förståelse handling, miljö, konflikter, karakterisering och stil i Divergent, genom att tillsammans diskutera och reflektera utifrån givna frågeställningar samt diskutera och reflektera över likheter mellan Divergent och 1984, Kallocain och Brave new world.



Läs igenom arbetsgången innan du börjar --->

Arbetsgången:

Måndag 
1. Titta på flippfilmen nedan där jag introducerar boken och lektionen lite närmare:



2. Titta på trailern inför den kommande filmen för att få en uppfattning av intrigen, karaktärerna, miljön och konflikten.



3. Läs texten kapitel 1-5 (se häftet). Vill du ha texten uppläst samtidigt som du läser texten klickar du på YT-klippen (länkar A1-5). Det finns en film för varje kapitel, dvs fem filmer för de fem kapitlen.

A1)



A2)



A3)


A4)


A5)



Att fundera under läsningen - ta gärna minnesanteckningar:
1. Vilka är de olika falangerna och vad karakteriserar dem? Samla info om deras utseende, personlighet, klädsel, samhällsuppgifter och falangnormer. Vad innebär det att vara falangbytare?
2. Varför finns det motsättningar mellan falangerna och hur yttrar de sig?
3. Vad innebär det att vara falanglös och hur blir man det?
4. Vad menas med att vara divergent och hur yttrar sig Beatrices divergens? Vilka för- och nackdelar finns med att vara divergent.
5. I romanen finns både yttre och inre konflikter, dvs konflikter mellan falanger, individer inom samma falang och inom karaktärerna själva. Vilken konflikt tycker du dig se tydligast efter att ha läst ett par kapitel?





Tisdag:

Att diskutera efter läsningen:
1. Om du var i Beatrices och Calebs situation och skulle välja falang på en valceremoni vilken skulle du välja då? Fundera, välj en falang och förbered dig på att kunna motivera ditt svar. Gå fram till respektive falangs symbol och lägg din lapp.





2. När du läste de första fem kapitlen fann du kanske några textkopplingar till någon av de andra dystopierna vi har läst. Vilka då och vad var det som påminde dig om dem? (Dvs. Jämför handlingen, konflikterna, miljön, stilen och karaktärerna i Divergent med de äldre dystopierna vi läst och hitta likheter)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar