Ämnesområdets syfte

"Eleverna ska ges möjlighet att i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda skönlitteratur och andra typer av texter samt film och andra medier som källa till självinsikt och förståelse av andra människors erfarenheter, livsvillkor, tankar och föreställningsvärldar. Den ska utmana eleverna till nya tankesätt och öppna för nya perspektiv." (ur ämnesplanen för SVE)

måndag 24 februari 2014

Varför dystopier?




"En dystopi är en litterär beskrivning av ett mardrömssamhälle. Dystopin har sin motsats i utopin (en positiv samhällsvision). Ordet kommer från grekiskans δυσ- och τόπος, som sammansatt betyder 'dålig plats'."


Dagens upplägg: 

1. Repetition av tisdagens svensklektion:Hur ser samhället ut om 100 år? Vi delar med oss av våra tankar.

2. Fylla i ett VLÖ-schema: Vad vet du om dystopier just nu?

3. Titta på en UR-film och läsa en text om dystopier. Anteckna under filmen.

4. Gruppvis reda ut vad som kännetecknar en dystopi. Sedan tillsammans i helklass.

5. Fortsätta fylla i VLÖ-schemat: Vad har du lärt dig på lektionen idag och vilka frågor har väckts hos dig? Detta delas med lärare Hanna.


Lektionsmål: Ni ska få förståelse för varför dystopier skrivs samt få förståelse för dess innehåll och kännetecken.

Språkmål: Ni ska kunna redogöra för varför dystopier har skrivs samt kunna redogöra för och sammanfatta dystopins innehåll och kännetecken. 




VLÖ-schema



Detta vet jag om 
dystopier                  Detta har jag lärt mig 
                                   på lektionen                  Detta önskar jag lära mig




Vet
Lärt
Önskar lära























2 kommentarer:

  1. Våra frågor från lektionen:

    - Vad man kan tänkas leda till en dystopi?

    - Varför började man skriva böcker om detta deprimerande ämne?

    - Hur kommer författare på idéer om att just skriva om detta?

    - Lever vi i en lögn, är vi hjärntvättade eller har vi “fri vilja” och kan kalla oss för fria personer?

    - Om vad mer en dystopi kan handla?
    - Vad är meningen med att skriva en dystopi?
    - Hur påverkar dessa dystopier människor i allmänhet?

    - Finns det dystopisk musik?
    - Vad är ursprunget för dystopierna?

    - Vilka samband och olikheter mellan finns det mellan de olika historierna?
    - Vad skiljer en modern dystopi ifrån en äldre?
    - Under vilken period skrevs de allra första dystopierna?

    - Hur länge har dystopier varit populärt?
    - Är det oftast i dåliga tider som dystopier skrivs?

    SvaraRadera
  2. -Varför det skrivs/filmas så många dystopier just idag och hur de kunde bli så populära när det är så hemska saker de handlar om."

    - Finns det dystopiska datorspel?

    - När skrevs den första dystopin? Om vad? Varför?

    SvaraRadera